Pásový dopravník nebo nákladní doprava přes město?


Odpůrci nechtějí pásový dopravník, hrozí nákladní doprava přes město!

Velkou hrozbou pro město Vidnava ze strany odpůrcu je zrušení dopravníku. Odpůrci těžby pracují s variantou, že pokud se zamezí výstavbě dopravníku, tak se těžba nepovolí. Opravdu se těžba nepovolí? Tuto variantu pokládám za velmi nebezpečnou a velký hazard. Po odmítnutí těžby v referendu může na řadu přijít nákladní doprava přes naše město. Je třeba u některých věcí opravdu zvážit, jestli to městu prospěje nebo ublíží. V tomhle případě to bude mít katastrofální následky pro život ve městě.

Reportáž: O plánovaném obnovení těžby kaolinu u Vidnavy na Jesenicku rozhodnou místní v referendu

Odmítnutí pásového dopravíku = prach a hluk ve městě

Odmítnutí dopravníku může mít opravdu vážné následky pro naše město. Koukněte na článek z obce Podbořan, kde lidé s těžbou souhlasí.

Článek: Těžba kaolinu u Podbořan se příští rok rozšíří, místní nejsou proti

Nákladní auto

nebo

Pásový dopravník

Krytý pásový dopravník


Co nás čeká, když nebude vybudován krytý pásový dopravník?

Nejjednodušší (ev. levnější) variantou přepravy kaolinu z lomu do Šamotárny 
by byla doprava nákladními auty. Ta by probíhala v počtu 70 – 150 aut každý den (dle velikosti těžby) od pondělí do pátku po dobu minimálně 20 let centrem Vidnavy.
Byl by to několikanásobně vyšší provoz nákladních aut, než zde máme nyní.
Dotazy na kompetentních úřadech bylo zjištěno, že žádný z nich tuto dopravu centrem Vidnavy nezakáže. Např. Úřad památkové péče se na dotaz k dané situaci vyjádřil, že tak mohutnou nákladní dopravu městem sice nedoporučí, ale nezakáže ji.

Nákladní doprava by se mohla nejvíce dotknout občanů, kteří bydlí na ulici Hrdinů, Fojtství, Radniční, Mírovém náměstí a ulici 9. května. Auta by měla vyjíždět z lomu v lokalitě nad bývalým smetištěm a uvedenými ulicemi projíždět do Šamotárny.
Tato trasa není oficiálně schválená. Je ale navržená jako jedna 
z nejpravděpodobnějších variant, pokud by nebyl vybudován pásový dopravník.

Zvýšená prašnost z nákladních aut by mohla být opravdu nadměrná, především v letních měsících, kdy surovina (kaolin), která spadne na vozovku, uschne a při průjezdu dalších vozů začne prášit.

Nákladní dopravou ve městě by se také významně zvýšila hlučnost, 
především na Mírovém náměstí, kde auta najíždějí na kostkovou dlažbu.
S tím jsou navíc spojené velké otřesy a vibrace, které mohou poškodit domy u cesty (např. praskliny atd.).

Dopravní bezpečnost by se při průjezdu tolika nákladních aut razantně snížila. Bezpečnost je samozřejmě důležitá v celém městě, ale nejvíce snad na ulici Hrdinů, kde se nachází základní škola, stravovna, školní družina, hřiště a také pošta.
A právě tudy by s největší pravděpodobností doprava vedla.

Nákladní doprava by mohla pro město znamenat i dopravní komplikace. 
Např. obtížnější výjezdy z vedlejších komunikací na hlavní silnici, předjíždění, kolony.

Co nás čeká, když bude vybudován krytý pásový dopravník?

Vyhneme se nákladní dopravě a velkým problémům ve městě, které tahle doprava přináší, tj. ztráta komfortu, prašnost, hlučnost, otřesy, vibrace, 
snížená dopravní bezpečnost a dopravní komplikace.

Pásový dopravník má vést z lomu tunelem, kolem střelnice rovně přes řeku přímo do Šamotky, úplně mimo město. Bude v ochranném krytu, díky kterému by měl být hluk z pásu minimální.

Pravděpodobné trasy nákladní dopravy

Upozornění: trasy pro nákladní dopravu jsou zatím jen navrženy, nikoliv schváleny.

Pravděpodobnost schválení a užívání v případě odmítnutí dopravníku je však vysoká. Po trase by jezdilo cca 150 aut denně v obou směrech, tzn. 75 do Šamotárny a 75 ze Šamotárny. Počet aut se odvíjí od množství těžby.


Víte jaké jsou navrhované (neschválené) trasy z kaolinového lomu do areálu bývalé Šamotárny pro nákladní auta?

Modrá trasa

První navrhovaná trasa vede kolem střelnice, na ulici Fojtství, Radniční, Mírové náměstí, ul 9. května a směr Šamotárna.

Červená trasa

Druhá trasa je výjezd nad bývalým smetištěm po ulici Hrdinů, Mírové náměstí, ul. 9. května a směr Šamotárna.

POZOR DŮLEŽITÉ! Odmítnutí těžby a zrušení dopravníku těžbu nezastaví!

Ing. Bc. Věra Ježková – environmentální konzultantka


Pokud by tak město neprovedlo, jednalo by se z jeho strany o „obstrukci“ vůči podmínce MŽP, kterou by těžební organizace využila, neb by nebyla vázána podmínkou MŽP pro minimalizaci hluku a prachu z dopravy vytěženého nerostu. Ušetřila by finanční prostředky za nerealizaci zakrytého pásového dopravníku a měla by tak možnost použít k přepravě nerostu nákladních vozidel. Vytěžený nerost by z dobývacího prostoru přepravovala těžkými nákladními vozidly po silnicích města Vidnava a jeho okolí. V praxi se tak děje v Karlovarském kraji. Například u obcí Jenišov, Božičany a Mírová mají občané s přepravou kaolinu těmito nákladními vozidly negativní zkušenosti po mnoho let. Státní báňská správa těžbu nezastaví.

Upozorňuji, že nepřevzetím trasy zakrytého pásového dopravníku do základního výkresu územního plánu a bez zdůvodnění jeho funkce v jeho textové části, s případnou ignorací občanů a zastupitelů na jeho vybudování, by rozhodně nebylo důvodem k nepovolení hornické činnosti - těžby kaolinu báňskou správou!

Naopak, je zapotřebí pečlivě sledovat a účastnit se navazujících správních řízení – např. správní řízení o povolení hornické činnosti, kdy těžební organizace předkládá dokumentaci pro plán otvírky, přípravy a dobývání (POPD) na příslušnou báňskou správu. Je zapotřebí, aby se Zastupitelstvo města Vidnava nenechalo zavléci do případných svárů o (ne)realizaci zakrytovaného pásového dopravníku, což by bylo pro město a jeho okolí doslova osudné z hlediska výrazného zhoršení jeho životního prostředí

Celý dokument ke stažení zde