Co jste možná nevěděli při podpisu petice?


Na základě petice vedení města Vidnavy vyhlásilo na den 21. října 2023 referendum, kde občané Vidnavy mohou vyjádřit svůj souhlas nebo nesouhlas s těžbou kaolinu na katastrálním území Vidnavy.

Věděli jste o tom, že i s NESOUHLASEM a odmítnutím těžby v referendu může být těžba reálná? Proč může být reálná?

Protože 70% těžebního prostoru leží na katastru Staré Červené Vody.

Zbývajících 30% těžebního prostoru leží na katastru Vidnavy.

Pokud Stará Červená Voda těžbu schválí, těžit se bude, i když občané města Vidnavy těžbu odmítnou.

Informoval vás někdo o tom, že odmítnutí těžby může znamenat, že firma nemusí postavit krytý pásový dopravník, který je pro klid ve městě důležitý?

Ano, tohle opravdu může nastat.

Př.: firma přijde o část těžební hmoty na katastru Vidnavy a stavba finančně nákladného dopravníku, který má Vidnavě zajistit klid ve městě, se firmě nemusí ekonomicky vyplatit. Jako levnější varianta dopravníku se pak nabízí přeprava kaolinu nákladními auty. 

Víte, jaké jsou navrhované (neschválené) trasy z kaolinového lomu do areálu bývalé Šamotárny pro nákladní auta?

První navrhovaná trasa vede kolem střelnice na ulici Fojtství, Mírové náměstí, ul. 9. května a směr Šamotárna.

Druhá trasa je výjezd nad bývalým smetištěm po ulici Hrdinů, Mírovém náměstí, ul. 9. května a směr Šamotárna.

Přeprava nákladu: Nákladní auta nebo dopravník

Věděli jste, že po odmítnutí těžby už nemusí být město Vidnava účastníkem řízení těžby? Víte, co to může pro město znamenat?

Město se už nebude moci účastnit dalších řízení a jednání o těžbě, vznášet připomínky k těžbě a provozu. Bude v nevyhovující pozici a nad těžbou a děním kolem ní může ztratit kontrolu.


Vážení občané,

petici jsem také podepsal. Vzhledem k rozsahu těžby jsem se o danou věc začal aktivně zajímat. Využil jsem nabídku na schůzku s panem Gregovem, výkonným ředitelem Vidnavského kaolinu s.r.o. Zajímal jsem se o širší informace ohledně těžby. Získané informace jsem konzultoval s vedením města Vidnava. Závěr je takový, že šance na zastavení těžby je opravdu malá. Vše nasvědčuje tomu, že se těžit bude.

Po Vidnavě se šíří dezinformace, že pokud se referendem těžba odmítne, tak těžaři činnost ukončí. Není to pravda, těžaři určitě budou hledat další cesty k tomu, jak na vidnavském katastru dřív či později těžbu spustit. Bohužel, během tohoto procesu může město, ev. i spolky a školy přijít o benefity, které firma v současnosti nabízí.

Proto jsem osobně zaujal stanovisko, že je lepší se k těžbě přidat, podpořit stavbu krytého pásového dopravníku, kterým je řešena nejvhodnější přeprava kaolinu z 
lomu do Šamotky a město tak podpořit v ekonomickém růstu a k vytvoření pracovních míst, než dostat město a občany do problémů, kterými by mohla být přinejmenším nákladní přeprava kaolinu městem.

Kamil Filgas